Czteroosiowe wagony pasażerskie typu 102A, popularnie zwane "ryflakami" zamykają swój rozdział w historii kolei. Ostatnie dwa egzemplarze dogorywają swoich dni w słupskiej wagonowni oczekując na naprawę, lecz każdy wie, że i tak zostaną złomowane. Dziś, gdy na lokalnych szlakach spotkać można lekkie i oszczędne szynobusy, nikt o zdrowym rozsądku nie pomyśli o zestawieniu składów z tych wagonów.

Zapraszamy do obejrzenia kilku zdjęć z ostatnich dni kursowania "ryflaków" z wagonowni Chojnice po okolicznych szlakach. Być może pozwolą one nie zapomnieć i przywrócą na chwilę atmosferę czasów świetności kolei . . .

Czas apokalipsy . . . Ciemne chmury burzowe i silny wiatr zwiastujący koniec prawdziwej kolei na Kaszubach. Nikt wtedy nie przypuszczał, że będzie to jeden z ostatnich pociągów osobowych Kościerzyna - Czersk. 14.09.2002, skład prowadzi SP42-205. Fot. J.J.Remisiewicz
Ten sam pociąg, co powyżej. Nabiera prędkości. Po minięciu historycznego żurawia wodnego, nie tak dawno jeszcze wodującego parowozy od "Costeriny", kilku kształtowych semaforów i tarcz manewrowych, wykona kontrolne hamowanie i ruszy pełną prędkością w głuszę Borów Tucholskich . . . Fot. J.J.Remisiewicz
Aby wyjechać z Czerska z toru przy peronoie pierwszym w kierunku Kościerzyny trzeba pokonać skomplikowaną plątaninę torów przecinając nawet tory kolei wschodniej "Ostbahn" z Berlina do Królewca. 19.09.2002, skład dwóch "ryflaków" prowadzi Chojnicka SM42-087. Fot. J.J.Remisiewicz
Chłodne wrześniowe popołudnie w samym sercu Borów Tucholskich. Niczym nie skażona infrastruktura kolejowa i harmonia pomiędzy koleją, a naturą, która od lat towarzyszy tej linii. 21.09.2002, SP42-242 z poc. osob. 3337 rel. Czersk - Kościerzyna pomiędzy Karsinem, a Bąkiem. Fot. J.J.Remisiewicz
Lipuska Huta. Tutaj czas się zatrzymał. Poczekalnia dworcowa nadal zaprasza do swojego wnętrza, a kasa biletowa niemalże "woła" o pasażerów. Niestety - ta grupka ludzi na peronie już nigdy nie wyjedzie pociągiem ze swej miejscowości, ponieważ od 1 kwietnia 2004 roku komunikację na odcinku Kościerzyna - Chojnice przejął Zakład Komunikacji Miejskiej w Chojnicach. Na zdjęciu SP42-133z poc. osob. 2236Kościerzyna - Chojnice 22.09.2002. Fot. J.J.Remisiewicz
Kwintesencja Magistrali Węglowej i Kaszubskiej Scenerii. Łagodne łuki, wysokie nasypy świadczą o dawnej świetności linii. Wokół niczym nie zakłócona cisza i zapach sosen. 25.09.2002, SP42-205 z poc. osob. 3334 Kościerzyna - Czersk pomiędzy Podlesiem, a Olpuchem Wdzydze. Fot. J.J.Remisiewicz
25.09.2002 SP42-205 wjeżdża do Kościerzyny oświetlony promieniami popołudniowego słońca z poc. osob. 3337 z Czerska. W oddali widoczny most kratownicowy nad rzeką Wierzycą. Fot. J.J.Remisiewicz
Lipowa Tucholska - tutaj jeszcze w roku 2002 razem z ryflakami dogorywały ostatnie bezpośrednie osobówki Czersk - Wierzchucin jeżdżące ze zmianą czoła Szlachcie - na zdjęciu SM42-366 z poc. osob. 33922 Czersk - Wierzchucin pod semaforem wjazdowym do Lipowej, 29.08.2002. Fot. Robert Szczepaniak
Ten sam poc, co powyżej. Wyjazd ze stacji Lipowa Tucholska - widoczna trójstawna tarcza ostrzegawcza pod semaforem. Fot. Robert Szczepaniak
Stacja Lipowa Tucholska położona na linii Maksymilianowo - Gdynia Port niegdyś tętniła życiem - pełniła rolę ważnego węzła - odchodziły od niej bezpośrednie łącznice z Czerskiem i Szlachtą - niestety - początek XXI wieku okaże się zapewne niedługo końcem tej, położonej pośród leśnej głuszy pięknej stacyjki ; Już w sierpniu 2002 roku do lamusa odeszła kasa biletowa, która do końca swego istnienia prowadziła sprzedaż kartonowych biletów systemu Edmondsona - również w dalekich relacjach np. do Gdańska, Torunia; na zdjęciu SM42-366 z poc. osobowym 33921 Wierzchucin - Czersk, 29.08.2002. Fot. Robert Szczepaniak
Wyjazd z Czerska w kierunku Chojnic (Ostbahn) i Karsina (łącznica z Bąkiem - i z "węglówką"); widoczne unikalne ustawienie semafora wjazdowego od Bąka po lewej stronie toru; na zdjęciu SM42-366 z poc. osobowym Czersk - Kościerzyna, 29.08.2002. Fot. Robert Szczepaniak
Pociąg złożony z SM42-366 i dwóch ryflaków jako osob. 33922 Czersk - Wierzchucin przecina na wiadukcie obumierającą magistrale węglową - Maksymilianowo - Gdynia. Czyżby czarne chmury zwiastowały koniec ruchu kolejowego w tym miejscu . . . ? 29.08.2002. Fot. Robert Szczepaniak
Czersk: Niesamowity splot infrastruktury kolejowej i historycznego taboru. Kształtowe tarcze manewrowe, zaporowe oraz semafory, do tego pociąg osob. do Kościerzyny tworzą kapitalną atmosferę. Z przodu SM42-366. Fot. Robert Szczepaniak
Wjazd do Czerska z zachowanym jeszcze żurawiem do wodowania parowozów - stacja powoli zarasta bujną roślinnością. 29.08.2002 SM42-366 z poc. osob. 3330 z Bąka. Fot. Robert Szczepaniak